KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





13 November 2010

KERANA SENYUMAN




Kisah ini berlaku beberapa tahun dulu ketika saya masih menuntut di Universiti Pendidikan Sultan Idris. Pada malam-malam Ramadhan, saya lazimnya akan menyertai jemaah solat tarawikh sama ada di surau asrama kolej kediaman atau di Surau Annur (dahulunya dikenali sebagai Surau Pak Aris).

Imam solat isyak dan solat sunat tarawikh adalah imam jemputan yang merupakan pelajar tahfiz dari Darul Quran kuala Kubu Baru. Terdapat 3 orang imam yang bergilik-gilir mengimami solat bagi sebuah surau.

Pada suatu malam, di Surau Annur, imam yang sedang mengetuai solat dapat membaca surah-surah selepas bacaan Al-Fatihah dengan lancar tanpa sebarang masalah. Hinggalah pada satu masa pada pertengahan solat, imam kedengaran gagal membaca surah dengan lancar. Walaupun dibantu oleh makmum (imam jemputan juga) yang berada di belakangnya, imam itu tetap tidak mampu membaca dengan lancar. Nampaknya hafalannya telah terganggu malam itu.

Setelah selesai rakaat berkenaan, imam berkenaan telah diganti oleh imam yang lain. Alhamdulillah solat berikutnya berjalan lancar.

Selesai solat, kami yang duduk menikmati moreh bersama, bertanya kepada imam berkenaan, kenapa beliau gagal membaca dengan lancar walhal keadaan sebelumnya adalah sebaliknya.

Dia menjawab bahawa ketika selesai memimpin bacaan doa, ketika sedang bangun untuk rakaat yang berikutnya, dia memandang ke arah makmum seperti lazimnya. Ditakdirkan pada masa itu tirai yang memisahkan makmum wanita terbuka sedikit kerana ditiup kuat oleh kipas. ketika itulah dia terpandang seorang makmum wanita yang cantik kebetulan sedang tersenyum. lantaran itu, kemampuan hafalannya pada rakaat berikutnya terganggu hingga tak mampu lagi memimpin solat.

Jika seorang hafiz mengalami keadaan sedemikian hanya lantaran senyuman seorang wanita, bagaimana agaknya keadaan jiwa kita yang setiap hari tidak dapat mengelakkan diri dari memandang suatu yang haram?

Sedangkan maksud firma Allah s.w.t yang bermaksud :

“Katakanlah kepada laki–laki yang beriman : ”Hendaklah mereka menundukkan pandangannya dan memelihara kemaluannya.” (QS. An Nuur [24]: 30 )

Wallahualam

9 ulasan:

kiaisepuh berkata...

ya aku masih ingat peristiwa ini malam itu aku pun ada di sana. masyaAllah itu hafiz yang al-quran didadanya..tapi aku ?

zalie berkata...

saya pun sama bang lan..cerita nie masih segar diingatan...cerita ini pun selalu saya cerita pada kengkawan n pelajar saya...

Jiman berkata...

peringatan yg sgt bermakna untuk saya...trima kasih abg fakir.

Gelojak_Jiwa berkata...

tiiiidaaaakkkkkkkkk!!!!!!!!! tiiiiddaaaaakkkkkkk!!!!!!!!!
kasihanilah akuuuu!

kiaisepuh berkata...

adakah kegilaan GJ sudah kembali

fakir al banjari berkata...

Tidak, bukan kegilaannya kembali, sedangkan dia memang gila. Cumanya kegilaannya bersembunyi beberapa lama sebelum ini... Dia dulu duk dengan Yasir kan....

Duduk di bandar ni lagi susah nak jaga mata, kalau kat kampung terjaga la sikit. Tapi kita tak boleh lari dari hakikat.....

Gelojak_Jiwa berkata...

benar seperti kata tuan fakir.... huhuhuhuhu..... banyaknya dosaku Ya Allah.. Kasihani Aku yang lemah ni... huhuuhuhuhu.... tiiiiddaaakkkkkk!!!

tgn besi berkata...

oh....patutlah aku sgt pelupa sekarang..byk t'tgk anak2 murid yg seksi kt pasar malam...

Gelojak_Jiwa berkata...

bukan dari dulu ko memang pelupa ke? tiiidaakkkkkkkkkkkkkk!!!!!!!!!!!