KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





22 November 2010

KISAH TONG SAMPAH




Ini kisah benar pada tahun 2002. Saya ketika itu baru dilantik sebagai Exco Kerohanian Dan Moral Majlis Perwakilan Pelajar UPSI. Saya pada ketika itu berada dalam semester ketiga dari enam semester pengajian. Saya telah menghadiri satu kursus bersama beberapa orang pelajar lain yang kebanyakannya adalah pemimpin-pemimpin persatuan di UPSI. Kursus seminggu berkenaan diadakan pada hujung cuti semester pengajian.
Dalam kursus berkenaan, saya menyedari salah seorang peserta agak berada di dalam keadaan yang berlainan dengan peserta yang lain. Setelah ditanya dan didesak beberapa kali, akhirnya dia menceritakan keadaan kesempitan kewangannya yang pada waktu itu berada di tahun akhir pengajian.
Dia menceritakan bagaimana dia selalu tak punya wang yang mencukupi kerana wang pinjaman PTPTN yang diterimanya diberikan kepada ibu bapanya di kampung yang juga kesempitan kewangan. Akibat daripada itu, dia terpaksa pulang ke kampungnya pada hujung setiap minggu untuk menoreh getah bagi menampung kos pengajiannya di UPSI.
Dia yang mengambil kursus matematik ketika di UPSI, sering mengikat perut dan mencatu perbelanjaan kerana faktor berkenaan. Malah, hampir setiap malam, ketika pelajar lain telah nyenyak tidur, dia akan menyelongkar tong sampah di hadapan asrama penginapannya. Dia akan mencari kertas yang masih boleh digunakan untuk dikumpul bagi tujuan membuat latihan. Lazimnya dia akan mengambil kertas A4 atau kajang yang telah digunakan sebelah sahaja. Kertas yang telah dikeronyok akan disapu dan diletakkan di bawah katil untuk meratakannya semula.
Pada penghujung cerita, dia memaklumkan bahawa dia langsung tak punya wang pada masa itu. Yang ada hanyalah wang sekadar cukup untuk tambang pulang sahaja.
Saya sendiri tak punya banyak wang pada masa itu. Seingat saya, saya baru mengeluarkan RM100 dari bank dan baki dalam akaun adalah RM20. Saya masih punya RM80 setelah berbelanja sebelum ke tempat kursus, telah memberikan RM50 kepadanya.
Dengan izin Allah Yang Maha Kaya, Maha Pengasih lagi Maha Pemurah, saya telah menggunakan wang baki sebanyak RM30 tersebut selama dua minggu. Allah memberikan rezeki makanan dari pelbagai sumber selama dua minggu itu. Apabila duit itu telah habis, saya mula resah kerana pinjaman PTPTN belum diterima. Pada suatu hari saya bagai digerakkan untuk pergi ke bank untuk memeriksa jika pinjaman telah diterima. Alangkah terkejutnya apabila saya mendapati dalam akaun saya terdapat lebih dari RM100 sedangkan saya sangat yakin bahawa duit saya hanya berbaki RM20 sahaja. Takkan itu pinjaman PTPTN kerana jumlah pinjaman adalah melebihi RM2000.
Di sekeliling kita sebenarnya masih ramai orang yang susah, tetapi kita tidak menyedarinya kerana mereka tak punya sikap meminta-minta. Orang seperti ini lazimnya rasa malu untuk meminta walaupun mereka amat memerlukan. Maka adalah peranan kita mencari dan membantu mereka.
Kita yang kebanyakannya pada hari ini di Malaysia, mempunyai pendapatan melebihi keperluan. Jika kita perhalusi, lebih banyak wang kita digunakan untuk tujuan memenuhi kehendak berbanding keperluan. Secara umumnya, kita berada dalam kelompok yang wajar membantu, bukan dibantu.
Masih ramai umat Islam seluruh dunia yang memerlukan bantuan kita. Di merata ceruk dunia, umat Islam masih ramai yang tidak mampu memiliki keperluan asas pun hingga ada yang mati kebuluran. Sedangkan kita setiap hari membazir pada perkara yang dapat dikawal sepatutnya. Paling mudah, lihatlah di restoran dan kedai makan atau rumah sendiri, betapa banyaknya sisa makanan yang terbuang setiap hari.
Sedangkan sedekah itu umpama sebutir padi. Ia akan menumbuhkan tujuh tangkai. Yang pada setiap tangkai akan terbit 100 biji padi.

wallahualam

4 ulasan:

juragan kota berkata...

nikmat bersedekah...amin.. ambo pun pernah melaluinya..terasa manis nya hati bila bersedekah...

Gelojak_Jiwa berkata...

ceritakanlah wahai juragan di blok tuan hamba.

tgn besi berkata...

teman pn pnah melaluinya...sj je nk ckp kt sini..xde blog nk bercerita...

Jiman berkata...

=)