KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





02 November 2010

KERJA KUAT KERANA INGAT MATI



Firman Allah s.w.t. bermaksud: "Tiap-tiap yang bernyawa itu akan merasakan mati"(Surah Ali Imran : 185).

Orang yang sentiasa mengingati mati akan sentiasa bekerja kuat kerana :

1. Dia sedar bahawa kerja yang dilakukan kerana Allah dengan cara yang betul adalah ibadah yakni amal soleh. Lagi banyak amal lagi baik kesudahan selepas mati itu nanti. Lebih kuat dia bekerja, lebih banyak amal soleh telah dilakukan.

2. Dia akan mengelakkan melakukan kecurangan dalam bekerja seperti datang lewat, cuti yang tak sepatutnya (MC padahal tak sakit), buat kerja main-main, rehat masa bekerja kerana dia sedar bahawa kerja yang dia buat dibayar gaji. Dia akan sentiasa memikirkan keberkatan dalam gaji yang diterima. Kerja yang dibuat tanpa kesungguhan yang sewajarnya pasti akan dinilai sebagai amalan yang buruk dan akan mendapat balasan buruk sesudah mati.

3. Dia akan bekerja dengan cara yang betul yang hasilnya akan menyenangkan orang lain. Kerja yang betul dengan cara yang betul sahaja akan menjadi ibadah. Kesannya kerja yang betul akan menyenangkan orang lain kerana tiada satupun yang Islam perintahkan akan menyusahkan orang lain melainkan orang yang jalannya sendiri adalah salah.

4. Dia akan bekerja kerana Allah bukan kerana hasil. Kerana Allah maksudnya untuk mendapat rahmat dan keredhaan Allah. Orang yang bekerja kerana hasil akan hilang motivasi apabila kerja yang dilakukan telah memberi hasil yang diharapkan seperti gaji. Contohnya ada orang berkata "Buat apa nak kerja kuat, gaji yang kita dapat sama sahaja", "Kalau aku bekerja kuat pun, bukan dapat apa-apa", "Aku yang kerja kuat, orang lain yang dapat hasilnya". Itulah kata-kata yang melunturkan semangat bekerja.

Kerja yang dilakukan, jika benar niat dan cara, pasti mendapat penilaian dan balasan yang adil dari Allah. Ia pasti diterima selepas mati. Barulah orang itu bekerja bersungguh-sungguh, kerana dia sedar, setiap kerja yang dilakukannya, pasti mendapat balasan oleh Allah, mungkin di dunia, dan pasti di akhirat.

Bekerja patut dilihat dalam konteks yang lebih luas. 'Kerja' itu bukan sekadar menyumbang tenaga dan fikiran kepada majikan atau pelanggan, tetapi setiap yang kita lakukan. Pekerjaan kita berbeza mengikut masa dan keadaan. Mungkiin kerja kita adalah seorang buruh, pemimpin, ketua, pemerhati, pengkaji, pelajar, suri rumah dan segalanya mungkin.

Allah s.w.t berfirman,

الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ

“Yang menjadikan mati dan hidup, supaya Dia menguji kamu, siapa di antara kamu yang lebih baik amalnya (pekerjaannya). Dan Dia Maha Perkasa lagi Maha Pengampun.” (QS. Al Mulk: 2)

Sesungguhnya orang yang menyatakan bahawa orang yang sentiasa ingat kepada kematian akan kehilangan semangat dan usaha untuk hidup adalah orang tidak memahami Islam.

Kembalilah, kembalilah, kembalilah, kembali kepadaNya

1 ulasan:

kiaisepuh berkata...

sungguh menginsafkan..