KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





30 Disember 2009

DOA






Suatu hari terdapat seorang sufi yang sangat makbul doanya berhajat menyeberangi sungai dengan menaiki perahu penambang. Sememangnya dia terkenal dengan doanya yang makbul. Maka naiklah dia ke atas perahu yang telah sedia dinaiki oleh beberapa orang. Di atas perahu itu terdapat seorang lelaki yang mengenalinya yang berhajat mengetahui sebab doa si sufi itu makbul.

“Assalamualaikum, bolehkan saya bertanya kepada tuan?” kata si lelaki

“Silakan” balas si sufi

“Bagaimana Allah sentiasa menunaikan doa tuan, sedangkan saya ini seringkali mengangkat tangan dan berdoa, tetapi tidak dimakbulkan pun?”

Si sufi hanya tersenyum mendengar soalan itu tanpa menjawab sepatah pun. Maka sampailah perahu ke seberang sungai lalu naiklah semua sehingga tingallah si lelaki dengan si sufi beserta pemilik sampan. Dalan firasat si sufi, lelaki itu seorang yang tidak tahu berenang.

Tiba-tiba si sufi menolak lelaki yang tidak tahu berenang itu ke dalam sungai. Lalu tekrapai-kapailah lelaki itu meminta pertolongan tenggelam timbul dengan sekuat hatinya.

Melihat keadaan itu, maka terjunlah pemilik sampan menyelamatkan si lelaki yang dilihatnya hampir lemas tidak tahu berenang. Maka naiklah si lelaki ke darat sedang si sufi menunggu dan memerhatikanya.

“Mengapa tuan menolak saya ke dalam sungai, adakah tuan marah dengan soalan saya tadi?” Tanya si lelaki

“Tidak, Cuma aku mahu tahu, bagaimana keadaanmu meminta tolong untuk diselamatkan ketika di dalam sungai tadi?” Tanya si sufi kembali

“Aku meminta pertolongan dengan cara yang tidak pernah aku meminta pertolongan selama ini. Aku meminta dengan seluruh jiwa ragaku. Kepala, badan, kaki, tangan hati dan suara sama-sama memohon pertolongan untuk diselamatkan dengan perasaan sekiranya aku tidak diselamatkan, maka aku pasti akan mati kelemasan. Ketika itu tiada apa lagi yang aku fakir dan ingini melainkan diselamatkan” jawab si lelaki setelah termenung seketika

“Begitulah keadaanku ketika berdoa memohon sesuatu kepada Allah, seluruh jiwa ragaku bersatu memohon kepadaNya seolah-olahnya jika Dia tidak perkenankan permintaanku, seolah-olah kematianlah yang menantiku”

Maka tersedarlah si lelaki betapa doanya selama ini tidak dimakbulkan

Saudara-saudaraku,

Bagaimana keadaan doa kita selama ini? Adakah doa kita sekadar di bibir sedangkan hati dan ingatan kita mengandungi yang lain? Lalu doa kita yang bertimbun itu tidak diperkenankan?

Alangkah kita ini…………

6 ulasan:

fakir al banjari berkata...

Solat itu doa, jadi bagaimana solat kita?

Oghang Ba Ado berkata...

hancur bang.. hancur! uhuk!

fakir al banjari berkata...

yang dah hancur boleh ditampung semula. yang akan dibuat, dijaga elok-elok

mautauka berkata...

andainya dikau menganggap Dia kekasihmu, berikan hadiah yang terbaikNya walaupun tidak memberi kesan kepadaNya pemberianmu itu.

Gelojak_Jiwa berkata...

hah, i remember this advise that you have told me before. a long time ago... yap, if She's our lover, we don't counting on our gift's price, we just want She accept our love. am I right mr. Oba? i mean my language.

Oghang Ba Ado berkata...

well.. your language is better.. good.. good.. he he..