KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





04 Ogos 2011

MELAYU, ULAM, OBESITI.....



gambar dari liapinky90.blogspot.com

Bangsa Melayu adalah satu bangsa yang asalnya mengamalkan memakan ulam-ulaman sebagai sebahagian daripada diet harian.

Ulam seperti maksud yang dinyatakan oleh Majalah Dewan Siswa keluaran Mac 2010 ialah “daun atau buah muda yang dimakan mentah bersama nasi”. Walaubagaimanapun, terdapat juga ulam yang dimakan beserta dengan akarnya. Daun muda lazimnya merujuk kepada pucuk.

Terdapat banyak jenis ulam di alam Melayu ini seperti ulam raja, kacang kelisa, pegaga, timun, kacang panjang, petai, jering, pucuk gajus, bunga kantan, kobis, salad dan banyak lagi. Ia lazimnya dicicah dengan air asam, budu, sambal belacan, tempoyak dan sebagainya.

Ulam-ulaman bermaksud pelbagai jenis ulam. Apabila sesuatu bahagian tumbuhan itu dimasak seperti direbus, dikukus, ditumis dan sebagainya, ia tidak lagi disebut sebagai ulam, tetapi disebut sebagai sayur.

Ulam-ulaman yang dimakan memberikan kesan kepada fizikal dan tingkahlaku kepada umat Melayu itu sendiri.

Fizikal umat Melayu lazimnya lebih kecil berbanding masyarakat Eropah atau Asia Barat. Ini antara lain lantaran tabiat memakan ulam dalam kalangan umat Melayu itu sendiri. Berbeza dengan masyarakat sebelah Barat yang lebih banyak memakan sumber berasas protein yang membentuk otot seperti daging dan ikan, umat Melayu lebih mengamalkan sifat berjimat dalam mengambil protein dengan melebihkan sumber karbohidrat dan serat (ulam) itu sendiri. Jika seekor kambing boleh dihabiskan oleh sekitar 3-4 orang Arab, umat Melayu memerlukan kenduri sekampung untuk menghabiskannya.

Awet muda juga kesan mengambil banyak ulam-ulaman. Ulam-ulaman yang terdiri daripada pepucuk dan bebuah muda mengandungi banyak sel induk (stem cell) berbanding bahagian tumbuhan yang telah matang. Kesan pengambilan ulam-ulaman ini adalah ia mampu membantu tubuh melakukan proses penggantian sel yang telah mati dengan lebih cepat. Akibatnya sel mati di tubuh lebih cepat tersisih dan digantikan oleh sel yang baru meyebabkan tubuh sentiasa mengalami proses keremajaan sel.

Semakin lama hayat sesuatu makhluk, maka semakin kuranglah sel induk yang mampu dihasilkan oleh tubuhnya sendiri. Semakin tua seseorang manusia, semakin kuranglah kemampua tubuhnya melakukan proses penggantian sel. Jika seorang kanak-kanak mengalami luka, lukanya itu akan sembuh dengan begitu cepat. Semakin tua, maka semakin lambatlah proses itu. Sehinggalah seorang yang telah tua akan diliputi tulang yang lemah dan kulit yang berkedut. Ini lantaran tubuh sudah semakin tidak mampu melakukan proses penggantian sel. Maka dengan mengambil ulam-ulaman, terutama sejak muda, ia akan membantu tubuh mendapat tambahan sel induk dan mendapat khasiat awet muda.

Oleh kerana ulam dimakan mentah, maka sel induk yang ada padanya dapat dikekalkan. Ia tidak rosak melalui proses pemanasan atau pemeraman. Ia juga tidak menyalurkan lelemak ke dalam tubuh manusia. Maka kerana itu juga umat Melayu dahulu cergas walaupun telah tua. Berbeza kita hari ini yang termengah jika memanjat anak tangga setingkat dua.

Sejarah memperlihatkan bagaimana Tanah Melayu mencapai kemerdekaan setelah dijajah selama 446 tahun melalui meja rundingan dan bukannya peperangan. Walaupun terdapat beberapa siri peperangan kecil meletus di beberapa negeri, ia tetap tidak melibatkan seluruh umat Melayu yag bangun menentang kebiadaban dan kezaliman penjajah.

Ini lantaran manusia ini dibentuk sifatnya oleh apa yang dimakan olehnya. Kesan memakan banyak ulam-ulaman, umat Melayu menjadi bangsa yang lemah lembut, bersopan santun, bertolak ansur dan sebagainya sepertimana sifat fizikal ulam itu sendiri –lembut. Berbeza dengan orang Arab yang terkenal kasar kerana banyak memakan sumber daging merah.

Lantara itu juga Islam mengharamkan beberapa jenis haiwan dari dimakan seperti haiwan yang makan menyambar, haiwan pemakan najis, haiwan bertaring dan sebagainya. Ini kerana jika memakan haiwan berkenaan, sifat haiwan itu akan menyelinap ke dalam tingkahlaku pemakannya sedikit demi sedikit. Babi contohnya, jika dimakan akan mewariskan sifat kebabian kepada pemakannya seperti tak tahu malu, makan benda kotor, berkongsi kelamin dan banya lagi.

Saya sendiri telah berpuluh tahun berpantang memakan lada dalam bentuk mentahnya, kerana sifat panas yang ada padanya, untuk mengawal perasaan baran yang saya ada. Alhamdulillah nyata amat berkesan.

Hari ini, generasi Melayu moden(?), semakin meninggalkan amalan mengambil ulam sebagai sebahagian diet harian. Jika berpuluh tahun dahulu jajan ala keropok dimakan oleh kanak-kanak sekali-sekala, kini ia mudah didapati di mana-mana. Kemasukan budaya Barat, makanan segera, menambahkan lagi keanjalan minat terhadap diet nenek moyang ini. KFC, McD, Pizza dan banyak lagi serta longgokan kedai tomyam dan kedai mamak mengubah tabiat permakanan umat Melayu.

Data menunjukkan kadar obesiti rakyat Malaysia semakin meningkat. Walaupun nasi lemak sebagai salah satu makanan tradisi Melayu dipersalahkan, namun ia hanyalah fakor kecil yang dikambinghitamkan ketika banyak faktor lain dipandang sebelah mata. Nasi lemak, walaupun berlemak, masih menggunakan timun sebagai ulamnya. Dan ia dahulu tidaklah dimakan hampir setiap hari seperti hari ini.

Umat Melayu dahulu yang terkenal dengan bisanya, masin mulutnya, tinggi firasatnya, hebat langkah tari silatnya, bagai semakin hilang ditelan arus masa. Antaranya kerana makanan yang dimakan saban hari. Makanan berlemak yang melemahkan tubuh. Atau barangkali dalam makanan berpaket yang kita ambil, terdapat bahan dari unsur terlarang yang melemahkan tubuh, melemahkan akal, melemahkan amal, mengubah sifat dan tabiat hingga menawarkan segunung ilmu di dada?

Anda fikir kenapa semakin banyak kes rogol berkumpulan? Yang sifat berkongsi kelamin itu adalah sifat babi asalnya? Apa yang ada dalam makanan kita hari ini?

Mari kembali mengamalkan memakan ulam sebagai sebahagian daripada diet harian kita. Jika ada tanah sekangkang kera, tanamlah ulam raja. Ya, ulam raja …. penguasa istana.

6 ulasan:

Jiman berkata...

Salam...wah best post pasal ulam nie...post ikan pekasam plak bang...ari pertama airtu sahur makan tomyam (kedai siam)+ ikan pekasam...alhamdulillah kenyang

Oghang Ba Ado berkata...

saya telah membaca tampalan ini.

kiaisepuh berkata...

aku sangat suka ulam raja kalau ada benihnya mai la sikit nak tanam...

fakir al banjari berkata...

hsail 2 pokok ulam raja anugerah Lan arnab dari Tanah Rasau telah membiak dengan banyaknya di rumahku. kalau nak benih mai UPSI sabtu ni training, aku bawakkan khas untukmu Kiaisepuh

fakir al banjari berkata...

Kalau tak ada tanah, boleh tanam ulam raja dalam pasu. dah mencukupi.

kenapa disebut ulam raja? tanya jiranku...

sebab ulam ni sangat baik untuk kemantapan pinggang. pinggang ... istana kesihatan? apa ada dengan pinggang?

tgn besi berkata...

dr kecik xpnah mkn ulam..nk kena belajo nih..huhu