KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





25 Ogos 2011

YE YE HARI RAYA


ganbar dari writerwithoutwords.blogspot.com

Pak Ngan Adan : “Assalamualaikum Yob”

Yob : “Wa’alaikum salam. Eh Pak Ngah, Apa khabar?”

Pak Ngah Adan : “Alhamdulillah, sihat macam ni la orang tua. Banyak kamu shopping ni Yob, sakan betul”

Yob : “He he, biasa la Pak Ngah, Rayaaaa”

Pak Ngah Adan : “Ni macam nak raya sebulan dah ni”

Yob : “Puasa sebulan Pak Ngah, raya pun sebulan jugak la”

Pak Ngah Adan : “Pandai la kamu. Kalau macam tu kita tak sebut hari raya la, kita sebut bulan raya”

Yob : “he he he Pak Ngah ni”

Pak Ngah Adan : “Bagus la kita memanjangkan silaturrahim ni, bukan kata sebulan, setahun pun bagus”

Yob : “Ye la Pak Ngah, kalau tak Bulan Syawal ni, tak berziarah la kita. Berziarah waktu lain dah rasa macam pelik je sekarang ni.”

Pak Ngah Adan : “Itulah, elok la berjalan berziarah dari melangut depan TV melayan lagu-lagu raya. Kalau dulu pantang raya je, mesti ada sarkas kat TV. Apa kaitan raya dengan sarkas entah la”

Yob : “Pak Ngah ni berapa pasang baju raya tahun ni?”

Pak Ngah Adan : “Sepasang je Yob. Sekadar meraikan hari raya ni”

Yob : “Saya buat tiga pasang je. Isteri je yang sampai lima pasang”

Pak Ngah Adan : “Sakan kamu Yob ye, bila nak dipakainya baju yang banyak tu?”

Yob : “Raya Pak Ngah, bukan selalu”

Pak Ngah Adan : “Jangan sampai membazir sudah la. Aidil Fitri ni perayaan agama, bukan perayaan budaya. Jadi kena la kita sambut ikut panduan agama, baru la dapat berkat dan pahalanya”

Yob : “Udah terbiasa Pak Ngah, kalau buat sepasang nanti orang kata macam la tak berduit sangat padahal laki bini kerja gaji ribu-ribu”

Pak Ngah Adan : “Itu la masalahnya. Kita sambut hari raya ni kerana Allah. Raikan hadiah dari Allah sebagai tanda syukur dapat berpuasa di Bulan Ramadhan. Tapi kita sekarang ni hari raya dah jadi nak raikan orang pulak. Takde salahnya kita memuliakan tetamu, tetapi biar la berpada”

“Kalau kita buat baju baru banyak-banyak, kuih banyak-banyak, tukar perabot, tukar langsir padahal yang lama masih elok takut jadi membazir pulak nanti. Kalau kita buat sebab nak menunjukkan keanekaan yang kita ada, kemampuan kita bergaya atau paling kurang sebab tak mau orang kata tak elok pasal kita, itu dah jadikan perbuatan kita kerana orang, bukan kerana Allah dah. Rugi je nanti langsung tak dapat pahala. Dapat la seronok sikit dipuji atau tak dikutuk orang”

Yob : “Betul juga tu Pak Ngah, tapi dak berkemampuan ni apa salahnya berbelanja lebih sikit”

Pak Ngah Adan : “Nak kata lebih sangat pun tak sesuai jugak kita ni Yob. Sebabnya masa ni ramai saudara seIslam kita yang tengah susah di merata dunia. Palestin, Kemboja, Myanmar. Sekarang ni kemarau teruk di Afrika sampaikan saudara kita di Somalia ramai mati kebuluran”

“Kita pulak tak rasa apa-apa. Kita rasa duit kat tangan kita hak kita sepenuhnya padahal itu hak Allah, dan Allah uji kita dengan bagi lebih kat kita, bagi kurang kat orang lain, untuk perlihatkan macam mana kita uruskan duit di tangan kita tu, dan macam mana orang yang susah tu hadapi kesusahan tu”

“Sebulan kita berpuasa rasa lapar dahaga, tapi kita tak terkesan pun untuk fikir macam mana lapar dan dahaganya saudara seIslam kita di Somalia tu. Bila mereka yang tak ada makanan tu melanun kapal dagang kita, kita melenting bila rasa ‘hak’ kita dirampas, sedangkan kita lupa hak mereka yang kita makan dengan rakus setiap hari”

“Sedangkan diorang kat sana nak tukar baju pun tak mampu. Dah bertahun baju yang ada dipakai, ada yang macam pakai kain ihram je sebab tak ada baju. Baju kita pulak bersusun penuh almari sampai tak tau nak pakai baju mana satu. Juadah berbuka dan hari raya kita banyak terbuang padahal diorang nak dapat sebutir nasi pun susah”

Yob : “Allahuakhbar, tak terfikir saya ni Pak Ngah”

Pak Ngah Adan : “Ya la, kita ni asyik disogokkan dengan cerita khayal kehantuan, hiburan tahap gaban, politik kepartian caca marba, layan cinta, layan sukan…. Sampai malas nak fikir susah-susah pasal orang lain. Kita asyik dok jaga tepi kain sendiri je”

"Jangan nanti Allah bagi ujian seberat tu kat kita sudah la, sebagai cara nak ajar kita bersyukur dan berjimat"

“Ingat Yob, Hari Raya Aidil Fitri ni hari perayaan agama, bukan perayaan budaya”


-- YA ALLAH, LIMPAHKAN RAHMAT KASIH SAYANGMU KEPADA SAUDARAKU DI SOMALIA, TURUNKANLAH HUJAN RAHMATMU BUAT MEREKA, PELIHARALAH MEREKA DARI KELAPARAN YANG PANJANG, DAN KAU LINDUNGILAH AKU, KELUARGAKU, SAUDARAKU, NEGARAKU DARI KEKERINGAN DAN KEBULURAN SERTA SEGALA MUSIBAH YA ALLAH--

p/s : Hulurkan bantuan kepada saudara kita di Somalia sebagai tanda kesyukuran hari raya kita. Ayuh.

Tiada ulasan: