KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





11 Ogos 2011

BEZA MASJID DENGAN SURAU



gambar diambil dari sukses5s.blogspot.com




gambar Masjid Beijing diambil dari hhalem.blogspot.com



Seorang sahabat bertanya, bolehkan solat sunat tahiyatul masjid di surau?

Sekadar ilmu yang saya ada bahawa tiada solat sunat tahiyatul masjid di surau.

Jumhur ulama membezakan antara masjid dengan surau.

Masjid adalah tempat mendirikan solat jemaah yang didirikan juga solat Jumaat padanya. Dalam konteks Malaysia, masjid perlulah ditauliahkan sebagai masjid dengan mendapat perkenan Duli Yang Maha Mulia Sultan atau Yang DiPertuan Agong melalui kebenaran yang diberikan oleh Majlis Agama Islam Negeri atau Wilayah Persekutuan. Masjid adalah bangunan yang telah diwakafkan untuk kegunaan awam dan diuruskan oleh ahli jawatankuasa masjid berkenaan. Masjid didirikan oleh masyarakat setempat atau dibangunkan oleh kerajaan.

Surau juga merupakan tempat melakukan solat. Terdapat beberapa istilah lain bagi surau seperti musalla, nerasah, bilik solat atau sebagainya. Surau ini lazimnya didirikan oleh pihak persendirian atau organisasi tertentu. Sebahagian surau diwakafkan lalu ia menjadi hak awam dan sebahagian surau tetap menjadi milik pihak yang membangunkannya. Sebahagian surau berada di dalam bangunan dan sebahagiannya terpisah dari bangunan lain. Surau diuruskan oleh ahli jawatankuasa surau atau oleh pihak yang memilikinya. Mendirikan surau tidak memerlukan kebenaran ketua agama negeri atau wilayah. Terdapat bangunan, pejabat, rumah dan sebagainya mengkhususkan sebuah bilik sebagai suraunya sendiri.

Surau lazimnya digunakan untuk menunaikan solat berjemaah secara kecil-kecilan. Dengan proses urbanisasi dan migrasi penduduk yang pantas sebahagian masjid tidak mampu menampung jemaah solat Jumaatnya sehingga banyak surau telah diberikan kebenaran untuk melakukan solat Jumaat dan dikenali sebagai surau solat Jumaat. Walaupun solat Jumaat telah didirikan padanya, ia tetap masih lagi sebagai sebuah surau, dan statusnya tidak berubah kepada masjid.

Ini antara lain kerana solat Jumaat tidaklah wajib dilakukan di dalam masjid. Ketua Agama boleh memberikan kebenaran untuk melakukan solat Jumaat di mana-mana sahaja seperti surau, dewan, stadium atau kawasan lapang dengan adanya jemaah yang mencukupi seramai 40 orang. Maka tempat didirikan solat Jumaat itu tidaklah berubah statusnya menjadi masjid.

Oleh kerana itu, jumhur ulama berpendapat solat sunat tahiyatul masjid khusus dilakukan di dalam masjid sahaja. Ia tidak didirikan di dalam surau walaupun surau solat Jumaat kerana status surau itu tetap surau. Maka adalah janggal mendirikan solat khusus untuk masjid di tempat lain, dan tidak pernah ada solat sunat tahiyatul musolla pula.

Larangan memasuki masjid kepada orang yang berjunub dan haid juga khusus untuk masjid sahaja. Jumhur ulama tetap berpandangan adanya perbezaan status untuk surau yakni tidaklah haram bagi orang yang berjunub atau haid dari memasuki surau. Walaupun terdapat sebilangan ulama yang mempunyai pandangan yang berbeza, namun jumhur masih memakai pandangan di atas.

Ketika merasmikan surau solat Jumaat Kolej Proton City UPSI tahun 2001, Sahibus Samahah Tan Sri (Dr) Haji Harussani Zakaria, Mufti Kejaraan Negeri Perak menyebutkan bahawa tiada solat sunat tahiyatul masjid dan tiada mimbar di surau walaupun didirikan solat Jumaat padanya. Ketiadaan mimbar antara lain adalah untuk memudahkan jemaah yang singgah sekali sekala mengenali bahawa bangunan itu adalah surau dan bukannya masjid, dan menyedari bahawa tiada solat sunat tahiyatul masjid padanya.

Hari ini, secara fizikalnya, telah banyak surau yang setanding malahan lebih hebat berbanding masjid. Banyak surau dilengkapi sistem audio yang hebat, pendingin hawa dan bermimbar sehingga menyukarkan jemaah yang tidak lazim untuk membezakan statusnya sama ada sebagai sebuah surau atau masjid.

Tentang persoalan iktikaf pula, sekadar pengetahuan saya bahawa iktikaf boleh dilakukan di masjid dan juga surau yang telah diwakafkan kepada umum, menurut jumhur ulama. Namun saya tidak pasti tentang iktikaf yang dilakukan di dalam surau (bilik khas) di dalam bangunan, pejabat atau rumah.

Wallahualam.

1 ulasan:

fakir al banjari berkata...

Majlis Fatwa Negeri Terengganu menyatakan melakukan solat sunat tahiyatul masjid di surau adalah 'berhasil'

wallahualam

ikut ketua agama masing-masing