KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





20 April 2011

TEH TARIK DAN ROTI CANAI




Pak Ngah Adan : “Assalamualaikum, ape khabo Shahrul”

Shahrul : “Wa’alaikum salam. Sihat Adan. Meh duduk sini”

Pak Ngah Adan : “Memang nak duduk sini pun. He he, tak sampai lagi ordernye?”

Shahrul : “Belum. Biasa la, roti canai lambat sikit”

Pak Ngah Adan : “Ni mesti roti canai dengan teh tarik ni”

Shahrul : “hoh, menu sarapan rakyat Malaysia, gabungan berkalori tinggi, he he”

Pak Ngah Adan : “Alhamdulillah, dapat kita makan roti canai dengan teh tarik ni. Tiap-tiap hari boleh dibuat sarapan di Malaysia ni”

Shahrul : “Tu la Adan, syukur kita. Pegi la kat mana pun di Malaysia ni, mesti boleh dapat punya”

Pak Ngah Adan : “Kalau kita nak syukur, sebenarnya sehari pun tak cukup untuk kita syukuri nikmat roti canai dengan teh terik ni”

Shahrul : “Ish, takkan seharian nak ucap syukur pasal roti canai dengah teh tarik ni?”

Pak Ngah Adan : “Setakat nak ucap syukur senang la, tapi hakikat rasa dan mensyukuri tu susah sebenarnya”

Shahrul : “Macam mana tu Adan?”

Pak Ngah Adan : “Baik, moh kite pikir same-same pelan-pelan ye”

“Bukan senang sebenarnya nak makan roti canai dengan teh tarik ni.

Pertama nak makan roti canai ni mesti ada roti canainya. Nak buat roti canai ni kena la ada bahan-bahannya macam tepung gandum, majerin, telur, air dan garam. Juga kena ada peralatannya macam besen, pelantar tebar, dapur, gas, sudip.

Kita mula dengan tepung gandum. Tepung gandum ni diperbuat dari gandum. Di Malaysia ni tak ada orang tanam gandum. Semua import. Gandum pulak bukannya ditumbuk jadi tepung, tapi diproses di kilang nak jadikan dia tepung gandum.

Di kilang tepung tu ada banyak mesin, ramai pekarja. Mesin ada yang ringkas ada yang rumit. Pekerja ada yang mahir, separuh mahir dan kurang mahir.

Pekerja mahir macam jurutera. Cuba pikir, berapa lama dia belajar nak jadi jurutera tu. Kalau tak ada jurutera tu, mau tak ada msin besar yang nak buat tepung gandum. Kalau tepung gandum buat sikit je, mesti harga dia mahal. Kalau mahal, mungkin kita tak mampu nak beli tepung gandum dan makan roti canai ni.

Pikir lagi, jurutera tu bukannya besar terus jadi macam tu. Asalnya kecil, belajar, makan, dijaga sampai ke tahap sekarang ni. Allah aturkan semua tu hingga kita dapat makan roti canai ni. Ni kira cerita ringkas je pasal jurutera tu. Kalau cerita ditil, dia belajar di sekolah sampai university, baca buku yang ditulis oleh penulis, dicetak di kilang percetakan, guna kertas dibuat di kilang kertas, guna dakwat yang dibuat di kilang dakwat, angkut buku guna lori yang dibuat di kilang lori…. Huh, panjang ceritanya nak kita syukuri ni.

Ini baru sikit sangat pasal jurutera kilang tepung gandum. Belum lagi pekerja lain setiap seorang. Pengurus kilang. Modal perniagaan nak buka kilang tepung tu. Semua tu berkait. Kalau salah satu tak ada dalam system rangkaian yang rencam ni, barangkali kita tak dapat makan roti canai dengan senang.

Mulut memang senang nak ucap khalimah “syukur Alhamdulillah”. Tapi tu mulut, syukur ni amalan hati asalnya, mulut sekadar menzahir saja. Artis yang menang anugerah pun cakap syukur masa dia menang, walhal pakaian seksi, peluk pulak makwe dia, dalam hati rasa bangga sepenuh jiwa. Mulut kan…

Kalau nak ikutkan, nikmat berkaitan tepung gandum pun sampai sehari pun belum sempurna kita fikir dan syukurinya. Belum masuk majerin, telur, air dengan garam.
Macam mana pulak diri kita ni yang makan roti canai ni? Ada mata untuk memandang, ada cahaya untuk melihat, ada tangan untuk menyuap, ada mulut dan gigi untuk memamah, ada tenaga, ada pakaian, ada jantung, ada darah, ada udara bernafas, ada bumi bertapak, ada itu dan ada ini.

Nikmat adanya peniaga ni pulak, ada kedai, ada pekerja, ada pengetahuan buat roti canai ni, ada peralatan buat dan hidang, ada modal, ada itu dan ada ini.
Hari ni, hamper semua barang yang kita dapat kita beli yakni datang melalui tangan orang lain, yang kita buat sendiri sikit sangat

Macam itulah betapa Maha Pengasih dan Maha Penyayangnya Allah kepada kita semua manusia ni. Allah Yang Maha Pengatur, Maha Sempurna dan Maha Bijaksana tu dah mengatur hidup kita ni dengan sempurna. Kita je yang hakikatnya tak bersyukur secara sempurna.

Dan selalu juga kita ni para manusia ni, dah la tak bersyukur atas aturan Allah, ada pulak yang personal dan pertikai. Ada yang tanya pulak, “kenapakah aku yang terima cobaan ini Ya Allah, kenapa tak orang lain?”

Tak pun ada yang merungut bila berlaku sesuatu yang tak sepadan dengan keinginannya, bila nak jemur pakaian, hari pulak hujan, ada yang merungut”

Shahrul : “Ye la Adan, tu baru jurutera kilang tepung”

Pak Ngah Adan : “Pasal tu Allah sebut dalam Al-Quran, golongan yang bersyukur ni adalah golongan yang sedikit. Maknanya tak ramai yang faham dan laksanakan syukur tu secara sebenarnya.

Macam Nabi Musa Tanya kat Allah macam mana nak bersyukur sebab baginda rasa tak dapat bersyukur secara sempurna. Ye lah, kalau kita ni bersyukur banyak mana sekalipun, kita tetap gunakan nikmat dari Allah juga untuk mensyukuri nikmatNya itu. Jadi bilanya kita ni nak benar-benar bersyukur. Ini kena baca di post lama di blog Alam Sukma la, tajuk syukur atas syukur http://alamsukma.blogspot.com/2010/01/syukur-atas-syukur.html ”

Shahrul : “Ya la Adan, memang betul la, kalau kita ambik masa sehari pun tak cukup nak syukuri nikmat roti canai ni. Belum masuk teh tarik lagi”

Pak Ngah Adan : “Sebab tak tersyukur la kita kena sedar hakikat diri dan hakikat ketuhanan Allah tu. Jangan kita rasa dengan amal kita boleh masuk syurga pulak, sebab nikmat sebelah biji mata pun kita tak mampu nak syukuri dan balas sampai bila-bila.”

Shahrul : “Eh, jemput makan Adan, moh kita bismillah”

Pak Ngah Adan : “Bismillah…… tu lah, nak hurai bab syukur atas roti canai pun dah panjang, kalau nak hurai pulak hakikat bismillah yang kita lafaz ni, mau sampai tak buat apa kita ni Shahrul”

p/s : Jangan marah kalau nyamuk cucuk kita, kalau tak suka, tampo je kalau tak mau halau. Jangan membebel atas aturan Allah tu. So, jangan marah juga kalau kucing kencing di kaki kita. Hi hi hi.

8 ulasan:

Attar Kasturi berkata...

syukur...

Gelojak_Jiwa berkata...

saya tak puas ht sebab roti canai makin kecik! arggghhhh!!! mamak,roti double!

wak lotong berkata...

haaa nyamuk??....
hahahaha... benar kata tuan hamba... huhuhu jgn membebel lg, tampor je.. pasni lompat atas meja pastu tampor je...

baru la sy mengerti kenapa tampor menampor itu berlaku.... hikhikhik...

hikhikhik.. terima kasih atas nasihat itu... akan sy jadikan iktibar tuk diri sy... huhu~

fakir al banjari berkata...

masalah dan nikmat dunia ni bersangkut dengan masa

sama ada manusia tu keluh kesah, membebel, marah-marah di mulut, membengkak di hati atau rasa redha terhadap aturanNya...

sampai masa masalah dan nikmat itu tetap akan hilang juga

maka pilihlah cara yang mana nak kita lalui, dan terima akibatnya nanti

Gelojak_Jiwa berkata...

mamak! Mana roti canai ni??

fakir al banjari berkata...

awak order dua, kawan awak ni 3..... lambat la sikit dik oi

lama tak makan roti canai bawah pokok di ulu bernam, sebelum balai polis tu

puteraduyong berkata...

wahhh...hakikatnya kan...syukur alhamdulillah..

tgn besi berkata...

cha!! teh tarik one..