KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





01 Januari 2010

YANG MAHA PENYAYANG

gambar dari http://ansar63.wordpress.com/

Kubuka permulaan tahun 2010 ini dengan kongsian terjemah dari penutup Kitab Ihya’ Ulumuddin, tentang besarnya rahmat dan kasih sayang Allah s.w.t. kepada umat manusia. Mudah-mudahan ia menjadi sesuatu yang kita hajati dan cuba perolehi dengan usaha nan keras. Mudah-mudahan kita tidak kecewa dengan kegagalan kepada kecintaan terhadap dunia yang fana ini, dan mencari cinta yang hakiki.

Diriwayatkan terdapat seorang budak lelaki yang sedang berdiri sebagai hamba yang ingin dijual. Maka diserukan kepada orang ramai untuk mendapatkan harga yang lebih tinggi oleh penjualnya pada suatu hari yang amat panas di musim panas.

Lalu ketika itu budak lelaki itu dilihat oleh seorang wanita yang berada dalam usungan kaumnya. Maka wanita itu pun pergi mendapatkan budak lelaki itu dalam keadaan yang amat sukar sambil diikuti oleh teman-temannya. Apabila sampai, perempuan itupun mengambil budak lelaki itu lalu memeluknya. Kemudian dia membawa budak lelaki itu ke sungai dan duduk di atas batuan kecil dan diletakkan budak lelaki itu di atas perutnya sambil dilindungi dari kepanasan. Lalu perempuan itu sambil menangis berkata “anakku! Anakku!”

Lalu menangislah orang ramai yang memerhatikan peristiwa itu sehingga meninggalkan urusan masing-masing. Lalu datanglah Baginda Rasulullah s.a.w. dan berdiri di kalangan orang ramai yang sedang memerhatikan. Maka mereka bercerita kepada Baginda Nabi s.a.w tentang kejadian itu. Lalu baginda bergembira dengan kasih sayang mereka.
Kemudian Baginda menyampaikan khabar gembira kepada mereka, seraya bersabda :

“Adakah kamu hairan dengan kasih sayangnya wanita itu kepada anaknya?”

Mereka menjawab : “Ya”

Baginda Nabi s.a.w. lalu bersabda : “ Bahawa Allah s.w.t. Maha Suci dan Maha Tinggi itu lebih kasih sayangNya kepada kamu semua, dari wanita itu kepada anaknya”

* Hadis mutaffaq alaih dari Umar ibn Khatab

Sesungguhnya wahai saudara-saudaraku, kasih sayang Yang Maha Penyayang tiada tandingnya adalah pasti untuk kita, maka mengapa kita mencari yang selain dariNya?

3 ulasan:

khalida berkata...

jawapan sudah terang, suka ikutkan nafsu... huh

Gelojak_Jiwa berkata...

apa salah aku?? (tanya nafsu pada nafas)

fakir al banjari berkata...

tak salah apa-apa. kau hanya buat tugas yang diberi. yang salah adalah hati, ak mahu mengerti dan tak pandai memilih. otak tak mahu diisi ilmu. jasad hanya mengikut sahaja