KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





04 Januari 2010

NASIHAT

gambar dari hikmatun.wordpress.com

4 orang kanak-kanak baru belajar mengenai hukum dalam solat. Diajarlah oleh si guru bahawa solat itu ada perkara wajibnya, rukunnya, sunatnya, syarat sahnya, perkara yang membatalkannya serta yang makruh dan harusnya.

Maka suatu hari berjalanlah 4 orang kanak-kanak ini ke suatu tempat dan masuklah waktu solat. Lalu selepas berwudu’ mereka pun bersedia untuk menunaikan solat. Seorang imam dan 3 orang sebagai makmum. (takkan 3 imam pulak). Mereka memilih sebatang pokok yang rimbun untuk solat di bawahnya.

Ketika sedang solat, tiba-tiba seekor burung yang sedang bertenggek di atas pokok telah melepaskan hajatnya lalu jatuhlah tahinya di atas kopiah si imam. Mungkin kerana terlalu kusyuk, maka si imam tidak sedar kejadian itu tetapi disedari ketiga-tiga orang makmum.

Oleh kerana merasakan imam tidak menyedari kejadian itu, tiba-tiba seorang makmum berkata : “Imam, burung berak atas kopiah hang, ustaz kata batal sembahyang kalau kita kena najis”

Tiba-tiba makmum di sebelahnya pula berkata : “Hei, mana boleh bercakap, kalau bercakap sembahyang batal”

Tak pasal-pasal makmum seorang lagi terberkata : “Alhamdulillah, nasib baik aku tak bercakap”
Maka batallah sembahyang mereka berempat

* Cerita ini adalah rekaan semata-mata oleh guruku.

Kesimpulanya :

1. Ada orang yang tak sedar dia buat salah, bukan sengaja buat salah, maka tanggungjawab kita adalah memberitahunya yang benar
2. Ada orang yang bersemangat nak menegur orang yang buat salah sehingga keterlaluan atau cara yang digunakan tidak betul. Akibatnya orang tak mahu dengar tegurannya bukan kerana teguran itu tidak betul, tetapi cara menegur yang tidak betul .
3. Ada orang hanya memerhati orang yang buat salah tanpa menegur, sedangkan dia buat salah kerana merasakan dia hebat kerana tak buat salah walhal dia juga buat salah, iaitu salah kerana tidak menegur.
4. Ada sebilangan orang menegur orang yang buat salah dengan hikmah. (menurut guruku, hikmah itu maksudnya kebijaksanaan, bukan lemah lembut. Bijaksana maknanya kalau yang paling sesuai adalah nasihat, nasihatlah. Kalau paling sesuai dengan penyepak, sepaklah. Kalau yang paling sesuai udang-undang, undang-undanglah)

p/s : Hari ini ramai orang yang menyebut-nyebut kesalahan orang lain tanpa ada usaha membetulkan orang yang buat kesalahan itu. Dia rasa seronok sebab tak buat kesalahan yang orang tu buat. Mengumpat? Kita bagaimana?

2 ulasan:

fakir al banjari berkata...

Umpat... umpat ....umpat .... gelak ... gelak .... gelak ....

esok sambung lagi

kemuncaknya bila bertemu di Hari Raya?

Gelojak_Jiwa berkata...

jangan tak tahu, ada ramai lagi yang teruk dari cerita ni..