KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





05 Oktober 2009

KAPITALISME YANG GAGAL

Kapitalisme dalah sistem ekonomi yang mendominasi negara ini walau semakin bergerak ke arah sistem campuran dan Islam. kapitalisme telah membuktikan kejayaan membina ekonomi negara tertentu dalam masa yang sama meneruskan dan menghimpit negara tertentu. serupa halnya dengan keadaan pengamalnya. segolongan menjadi semakn kaya tetapi sebilangan lagi terus dihimpit sengsara.
kapitalisme berasal dari kata 'kapital' yang merujuk kepada modal dalan konteks kewangan, perakaunan mahupun ekonomi. umumnya, sistem ini kemberikan keutamaan kepada golongan pemodal dengan matlamat memaksimumkan keuntungan. akibatnya, golongan pemodal semakin kaya dengan menggunakan modalnya, dan golongan susah terus terhimpit lantaran tidak mempunyai modal bagi membina kekayaan.
contoh mudah bagi kes dalam negara. golongan berada (kaya/pemodal) membeli motosikal kapcai berharga RM5000 dengan bayaran tunai. bagi golongan pekerja tanpa kemampuan membeli secara tunai, terpaksa membeli secara ansuran dengan bayaran RM200 selama 3 tahun dalam keadaan kewangan tak seberapa. jumlah bayaran keseluruhannya adalah mencecah RM7200. kesusahan golongan susah ini diambil kesempatan oleh pemodal dengan memberkan wang miliknya (modal) sebagai pinjaman kepada si susah untuk membina kekayaan sendiri. walaipun istilah yang digunakan aalah 'tolong' golongan susah untuk memiliki harta, namun hakikat adalah sebaliknya. inikah dikatakan adil? golongan berdit membeli pada harga lebih murah berbanding golongan susah?
Itu dalam konteks kecil, dan begitulah juga yang terjadi dalam konteks global. negara kaya semakin kaya dan negara miskin terus dihimpit sengsara. akibatnya nanti wujud ketidakseimbangan yang terlalu ketara yang melahirkan ketidakpuashatian sekelompok umat yang akan menjemput tindakan ganas yang tidak disangka atas dasar 'menuntut keadilan' atas 'pertolongan' yang diberikan golongan pemodal.

yakinlah... Hanya ISLAM penyelesaiannya. seperti apa jua masalah lain yang melanda manusia.

Tiada ulasan: