KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





26 Oktober 2009

DIAORANG TERNAK ORANG KE?

Jiranku, Pak Wahid menternak ayam kampung di belakang rumah. Ada la dalam beberapa ekor. Yang jantannya berbalung merah. Bila berkokok pasti mendada… hebat. Kita belum bangun ayam jantan dah bangun dulu. Yang betina berketuk riuh sekampung bila bertelur sebiji. Nak bagi tahu kepada ayam betina lain… “aku dah bertelur. Aku ayam betina yang subur. Hai ayam jantan, kemarilah kita bermain kejar-kejar”.

Anak-anak ayam duk ikut mak dia jalan-jalan cari makan. Dapat cacing, makan. Dapat ulat, makan. Dapat betik, makan. Dapat nasi, makan. Dapat tahi, makan. Janji dapat makan. Bila malam tidur bawah kepak mak.

Ayam jantan pun suka makan. Bila jumpa makanan kerketuk perlahan tapi nyaring untuk panggil ayam betina sebagai umpan. Bila ayam betina datang dan patuk siki-sikit, dia pulak patuk ayam betina tu. Bila ayam betina tu lari, dia pun kejar. Kejar dan kejar. Bila dah dekat dia pagut belakang leher ayam betina sampai ayam betina tu terduduk. Bila dah duduk, dia pun naik atas belakang ayam betina tu dan…… faham-faham le. Bila dah selesai dia pun mendada dan berkokok lagi. “Aku gagah,aku jantan sejati”

Huh, ayam. Yang dia tau hanya makan, tidur dan mengawan. Segala yang boleh dimakan dia makan. Segala betina yang boleh dia mengawa, dia tibia. Hatta mak dia sendiri.

Bila pindah ke bandar, rupanya di sini lagi ramai penternak. Tapi bukan ternak ayam. Mereka menternak anak-anak. Menternak isteri. Menternak suami. Ada yang ternak mak bapak! Menternak orang.

Anak-anak nak jadi apa tak kisah. Yang penting anak-anak dapat makan, ada tempat tidur, ada baju branded. Ada handfon. Anak tak sembahyang apa nak kisah itu hak peribadi setiap manusia. Bukan hak asasi pun yang nanti Amerika marah kalau tak dipenuhi. Anak-anak nak keluar ‘bertelanjang’ pun apa kisah. Yang penting bagi duit. Biar dia pilih sendiri pakaian yang fesyennya yang mak bapak tak faham. Biarlah, orang muda katakan. Kalau nak keluar dengan pakwe makwe pun apa nak heran. Memang TV duk ajar setiap hari pemuda pemudi mesti berpacaran dan keluar bersama. Kalau tak, itu dah kira kolot! Biarlah diaorang nak mengawan sekalipun. Kita mak bapak ni kena kerja kuat nak cari rezeki yang Allah janjikan. Cis! Bapak pakai kopiah, anak pakai skirt dan jeans nampak bontot. Anak tudung labuh, bapak seluar pendek. Laki pi surau, bini tegok AF.

Anak, bini, laki, mak, bapak nak makan apa tak kisah. Yang penting ada makan. Kalau tak disumbat makanan, nanti mulut tu bising pulak. Halal haram tak kisah. Rasuah, curi duit / barang tempat kerja, ambik duit anak murid, tipu claim perjalanan, tipu MC yang sebenarnya tak sakit tu tapi gaji tetap jalan. Aaahhhh. Macam-macam ada!

Bini nak pi kerja tak tutup aurat pun apa nak kisah. Yang penting dapat gaji boleh rasa bersama. Bila malam boleh mengawan. Kalau tegur nanti takut tak dapat pulak. Lepas tu mendada bercakap. Akulah lelaki sejati, punya isteri dan anak-anak yang cukup makan pakainya. Antar anak-anak sekolah dan masuk U supaya boleh terus hidup yang macam ayam tu. Kumpul duit banyak supaya boleh jadi umpan perempuan yang dia suka. Ada duit lebih boleh langgan ayam muda. Itu sahaja. Huh, macam ayam!

korang pun sama ke?

4 ulasan:

mau tau ka? berkata...

bang!


ayam sekilo.

nak siap potong. ok!

Oghang Ba Ado berkata...

amboi! marah nampak!

Gelojak_Jiwa berkata...

saya suka makan ayam bahagian dada n rusuk. nyam! nyam! teringat kat sardin cap ayam yang dijual di Kg Buntut Pulau kat Temerloh walopun xde kaitan dengan ayam Kg. Buntut Pulau kat temerloh

Oghang Ba Ado berkata...

kau memang tak ada kaitan pun dengan kami.. kih kih kih..