KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





03 Februari 2011

MINYAK BURUNG BUT BUT


Ini adalah gambar burung but but

Ada sahabat bertanya tentang minyak but but........

Ingat, cerita saya nanti adalah berkenaan minyak but but tradisional, bukan minyak but but komersial. Ada banyak minyak but but komersial yang dibuat di kilang di pasaran sekarang. Minyak but-but komersial mengandungi pokok kekacang tutup bumi yang sering digunakan oleh burung but but. Tak dimasukkan burung but-but. Lantaran itu ia dinamakan minyak but but.

Nama minyak but but sebenarnya terkenal kerana keberkesanannya sedari dulu lagi di alam Melayu. Ia digunakan untuk tujuan mengurut kerana patah, terseliuh / tergeliat, salah urat atau lebam.

Saya mempelajari cara membuat minyak but but sebagai sebahagian silibus pelajaran mengurut yang 'wajib' dipelajari oleh seorang murid yang telah diberi kebenaran membuka gelanggang silat. Ini sebagai persediaan menghadapi kemungkinan kecederaan pesilat dalam latihan yang dijalankan.

Untuk meghasilkan minyak but but tradisional, antara bahannya adalah burung but but. Caranya adalah dengan mencari sarang but but yang masih mempunyai anak. Anak burung but but itu akan diambil dan dipatahkan atau kehelkan kakinya dan dimasukkan semula ke dalam sarangnya.

Jika rajin, bolehlah memerhati dari jauh atau kalau dah malas sangat, boleh balik tidur atau makan nasi. Ha ha ha.

Ibu burung but but akan balik dan sedih serta marah apabila dia mendapati kaki anaknya telah patah. Mak burung akan keluar dan mencari beberapa tumbuhan dan ramuan yang dapat megubat kaki anaknya (mungkin sambil berleter kut marah kat orang yang patahkan kaki anak dia). Lazimnya dalam sehari atau dua hari, kaki anak burung itu akan pulih seperti sedia kala seolah-olah tiada sebarang kecederaan.

Selepas itu anak burung itu akan diambil dengan segera. Ini kerana bahan ubat yang terdapat di kaki anak burung itu masih baru dan fresh bak kata orang Banjar. Anak burung itu akan disembelih, dibuang bulunya dan dimasukkan sebagai sebahagian bahan bagi menghasilkan minyak but but. Minyak ni tak najis sebab burung tu disembelih dahulu, bukan bangkai lagi dah.

Sebenarnya, kalau kita boleh terbang, kita boleh ikut mak burung but but pergi cari ramuan untuk ubat kaki anak dia tu. Tapi dah kita ni tak boleh terbang, tunggu aje la. Allah Yang Maha Bijaksana mengilhamkan burung ramuan untuk mengubat anaknya. Ingat, burung tu tak pernah belajar pun macam mana nak ubat anak dia. Jadi, jangan percaya kepada si kafir yang tak percaya kat Tuhan ye.

Minyak burung but but ni memang berkesan. Allah yang bagi kesan, bukan minyak tu boleh bagi kesan sendiri pun.

Antaranya ia digunakan untuk urutan jarak jauh. Biasanya bagi budak-budak kecil yang buas, panjat sana sini, lompat sana sini, tak mau dengar cakap mak, jatuh sampai terseliuh. Hah, padan muka, panjat la lagi.... mak dah cakap tadi jangan panjat, kan dah jatuh.

Budak-budak bro, nangis sampai tak ingat. Kalau diurut lagi la power dia punya lalak sampai nak pecah gegendang telinga. Jadi, penyelesaiannya, urut masa dia tengah tidur dalam kul 12 malam ke atas atau kalau pasti dia tengah tidur. Sms je, tak payah la nak pi jenguk kat rumah dia.

Bila dia dah tidur, bolehlah ambil sebatang serai wangi. kalau tak ada boleh la serai peha ayam pun. Kalau tak ada juga, serai padi pun boleh la, asalkan serai. Minyak but but diurut pada serai dengan bacaan tertentu. Kalau ada peluang, boleh tengok budak degil tu. Menggeliat dia masa tidur sebab memang dia rasa tengah diurut. Tapi dia tak la menjerit sebab tengah tidur kan......

Sekian sahaja kisah saya kali ini, burung but but

Lupa pulak, saya tak habis belajar mengurut ye. Dua tahun je saya sempat belajar. Tak sempat habis. Sempat belajar minyak burung but but, minyak kambing gurun, minyak bawang putih, mingak guna-guna..... ha ha ha. Yang last tu jugak yang korang nak ye? Itu main-main je.

Mengurut ni letih. Sakit tangan. Sejak kemalangan kecil di universiti, dah tak boleh ke ladang sawit, tangan dah tak kuat lagi.....jadi, jangan minta saya mengurut pulak

p/s : Kalau dengar burung but but berbunyi meriah, itu tanda hari nak hujan dengan angin kuat kadang-kadang. So, bolehlah angkat kain di jemuran

5 ulasan:

Oghang Ba Ado berkata...

bang, kalau hari hujan jangan angkat kain.. he he he he.. haru nanti..

fakir al banjari berkata...

angkat kain di jemuran, bukan di badan. ha ha ha. tak apa. kat dalam ada boxer

fakir al banjari berkata...

tapi di johor sekarang ramai yang angkat kain sebab banjir

Gelojak_Jiwa berkata...

bila masa abang lan pakai boxer? hahaha!

Oghang Ba Ado berkata...

he he he.. mula2 abg lan nak citer pasal burung but but.. pas tu dia nak citer pasal burung tut tut!

tu pasal dia angkat kain tu..

ha ha ha ha ha ha ha..

p/s: ha ha ha ha ha ha..