KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





24 November 2009

KEMENYAN DALAM SILAT

Apa fungsi kemenyan dalam amalan / adat istiadat beberapa perguruan silat? Adakah ia lantaran silat itu ada hubung kait dengan makhluk halus seperti jin, yakni menyeru jin atau bergantung kepada jin?

Kemenyan lazim digunakan juga oleh perawat tradisional (lazim disebut bomoh/ dukun/ pawang/ kiyai/ ustaz) untuk beberapa tujuan. Antaranya meghilangkan bau busuk badan pesakit yang terkena kuasa halus, yang tidak dapat dihidu oleh orang lain melainkan perawat sahaja. Ada yang kerana menyeru makhluk halus hadir dengan bauan kemenyan sebagai medium panggilan. Dan ada yang menggunakannya untuk menyeru makhluk halus bagi memasuki tubuh perawat berkenaan.

Salah satu gelanggang yang saya kendalikan dahulu terletak di belakang rumah. Di dalam lading kelapa sawit yang lazim kami gunakan pada waktu malam.

Walaupun tidaklah jauh dari rumah, sekadar 50 meter, namun gelap malam menimbulkan suasana tersendiri apabila gelanggang hanya diterangi pelita minyak tanah. Samar dan suram ditemani nanyian cengkerik malam.

Pernah suatu hari, guru meminta saya mengendalikan gelanggang sepenuhnya. Ada majlis perbincangan perkahwinan seorang sahabat malam itu. Maka saya diarah membuka gelanggang seperti biasa. Namun ditambah dengan satu perkara yang tidak pernah dilakukan sebelum ini, iaitu membawa dupa berisi bara yang ditabur serbuk kemenyan mengelilingi gelanggang sebanyak 7 kali selepas upacara membuka gelanggang diadakan.

Seperti diarahkan, selepas menunaikan solat Isya’, saya dan beberapa murid lain menuju ke gelanggang berbekal dupa berisi bara dan diterangi pelita. Sesampainya kami di gelanggang, pelita dipasang di tempat yang disediakan dan kamipun memulakan upacara membuka gelanggang. Dengan membaca beberapa surah lazim Al-Quran, kami yang beratur dalam barisan bertafakur seperi kelaziman. Sesudah itu para ahli gelanggang pun duduk menunggu arahan.

Maka saya mengeluarkan serbuk kemenyan yang dibawa dan ditabur ke atas bara di dalam dupa. Semerbak baunya menusuk rongga menaik aroma malam nan kelam. Seperti diarah, saya pun membawa dupa mengelilingi gelanggan perlahan-lahan. Baru beberapa pusingan, tiba-tiba terdengar gendang silat bergema. Dari perlahan hingga semakin kuat tingkahnya. Kami yang kehairanan membiarkan sahaja. Memang kami atau silat yang berdekatan ketika itu tidak bergendang. Semakin lama semakin rancak dan menaik rasa.

Selepas selesai sahaja membuat 7 pusingan, ketika gendang silat masih terdengar paluannya, angin tiba-tiba bertiup kencang. Bagaikan ribut mahu melanda. Pelita yang terpasang habis terpadam semuanya. Langit menjadi gelap hingga tiada bintang lagi di angkasa. Dalam samar cahaya bulan dapat kami saksikan pokok kelapa sawit melentok daunnya. Habuk-habuk berterbangan, rakan segelanggang mula kesejukan. Ketika itu saya yang masih belasan tahun mula merasa takut dan risau. Kerana bimbang hujan akan turun dan rebut melanda, maka saya mengarahkan gelanggang ditutup semula dan kamipun bergerak untuk pulang.

Amat menghairankan, apabila kami keluar dari kawasan gelanggang, seolah-olah tiada angin kencang yang bertiup pun. Semuanya damai dan tenang. Langit kelihatan cerah dengan bintang bertaburan menghias angkasa. Maka kami kembali ke gelanggang untuk meneruskan latihan. Namun sebaik memasuki gelanggang semula, angin bertiup kencang semula bagaikan ribut sedang melanda. Buat kali kedua, kamipun mennggalkan gelanggang. Aneh, di luar gelanggang tiada langsung terasa tiupan angin. Maka kami terus menuju ke rumah guru yang ketika itu kelihatan seolah sedang menunggu kami.

Kata guruku “Ada panglima yang datang ke gelanggang, kalau kamu tidak meninggalkan gelanggang, maka kamu akan bertemu dengannya, dan berkongsi ilmunya”
P/S : Amalan di atas telah lama saya tinggalkan

4 ulasan:

fakir al banjari berkata...

ada sorang budak lelaki bakar bara bawah pokok tepi dewan di satu universiti tempatan. huh.....

Gelojak_Jiwa berkata...

saya tau tempat d ladang sawit tu. malah saya pernah dibawa ke sana oleh bang fakir dan pernah diceritakan sebelum ini padaku.

Oghang Ba Ado berkata...

Tok! Nombor!

fakir al banjari berkata...

999. ingat hanya untuk kecemasan KE...CE...MA...SAN