KAMI MENAWARKAN

KHIDMAT PERUNDINGAN MOTIVASI
(ALAM SUKMA CONSULTANT)


BEKAM MODEN
PROSES BEKAM DI RUMAH ANDA SENDIRI (KAWASAN TERTENTU SAHAJA)


PENAPIS AIR IMTIYAAZ PADA HARGA RM598
MEMBELI SAMBIL MEMBANTU EKONOMI UMAT
PRODUK BUMIPUTERA ISLAM TEMPATAN

KULAAN FOODS
MENYEDIAKAN PERKHIDMATAN SAJIAN MAKANAN (CATERING)

SEBARANG MAJLIS DI PERAK, KEDAH, PULAU PINANG, SELANGOR DAN KUALA LUMPUR

hubungi :
fakir_albanjari@yahoo.com





27 September 2011

KISAH PENENUN KAIN

gambar dari shw.suzantee.fotopages.com

IMAM 'Atha al-Sulami membawa kain tenunannya ke pekan untuk dijual kepada seorang penjual kain. Kain itu satu-satunya hasil tenunannya yang dianggapnya terbaik diantara yang lain, kerana tenunannya telah dikerjakannya dengan tekun dan berhati-hati, dengan sepenuh daya kreativiti. Dia cukup puas hati dengan hasil tenunannya itu.

Penjual kain yang dikunjunginya di pekan itu membolak-balik kainnya itu. "Tuan akan jual kain ini?

Berapa harganya?", tanya penjual kain itu. "Sepatutnya harga kain ini lebih mahal. Tapi aku

bersyukur, jika harganya sama dengan harga kain biasa yang pernah engkau beli." jawab 'Atha al-Sulami.

Pekedai kain itu menggeleng-geleng dan tersenyum sumbing.

"Tapi kain ini rendah mutunya. Tenunannya tidak rapi, tidak halus, corak dan warnanya tidak menarik. Ukurannya pun lebih kecil daripada ukuran biasa. Jika tuan tidak percaya ucapan saya, tuan boleh tanya orang lain. Bawalah kain ini kepada penjual kain yang lain."

Imam 'Atha al-Sulami merasa sedih dan kecewa. Dia membisu.

"Bagaimana pun, hamba boleh beli kain ini, tapi dengan harga yang murah sahaja".

Tanpa bertanya tentang harga yang sanggup dibayar oleh penjual itu, pelan-pelan Imam 'Atha al-Sulami melangkah ke luar kedai. Tiba-tiba dia terduduk di warung kaki lima, lalu menangis. Kepalanya yang tertunduk tersengguk-sengguk digoncang oleh sedu-sedan tangisannya itu.

Melihat keadaan itu, tercetus rasa simpati di hati penjual kain, lalu dia segera menghampiri Imam 'Atha al-Sulami.

"Sampai begitu sekali kesedihan tuan? Tadi, hamba berkata benar, mutu kain tuan itu rendah. Rugi hamba kalau membelinya dengan harga biasa. Maafkan hamba".

Imam 'Atha al-Sulami menangis terus, seolah kehadiran penjual itu tidak disadarinya. Penjual kain tertunduk resah.

"Baiklah. Berikan kepadaku kain itu. Aku beli kain itu dengan harga biasa. Aku sanggup membelinya semata-mata kerana aku mahu menyenangkan hati tuan. Aku kasihan melihat keadaan tuan terlalu sedih sampai menangis begitu rupa. Jika tangisan tuan itu kerana aku,

maafkanlah aku..."

"Tidak. Aku sedikit pun tidak merasa kecil hati kepadamu," 'Atha al-Sulami berbicara dengan suara

serak. "Malah. Aku bersyukur, kerana tindakaanmu tadi sungguh-sungguh telah menginsafkan aku".

"Jadi, tuan menangis bukan kerana kecewa kerana menawarkan harga kain itu dengan yang lebih rendah daripada biasa?"

Imam 'Atha al-Sulami mengangguk dalam tangisannya yang berterusan. .

"Kalau begitu, Kenapa tuan menangis?".

"Aku menangis kerana sedih mengingatkan amal ibadatku. Kain hasil tenunanku ini kebetulan ada persamaannya dengan hasil amalan ibadatku selama ini".

"Ajaib. Bertambah ajaib. Bagaimana kain itu ada persamaannya dengan ibadat tuan?"

"Begini. Kain ini aku tenun sebaik-baikya. Seberapa mungkin aku bertekun mengusahakannya supaya mutunya baik. Dan, sebelum ini aku rasa kain ini cukup baik, bahkan lebih baik daripada hasil tenunanku sebelumnya, tidak ada cacat-cederanya. Tetapi sekarang barulah aku sedar, apabila dibawa kepada orang yang pakar dalam hal kain seperti engkau, rupa-rupanya kain ini banyak cacat cederanya, rendah mutunya".

Kepala Imam 'Atha al-Sulami tertunduk kembali, menahan sedu tangisannya. Ternyata, kesan kesedihannya masih ada dikalbunya. Hal ini kentara sekali kepada penjual kain itu.

"Jadi betullah, tuan bersedih dan menangis kerana hamba ...."

"Tidak!". Imam 'Atha al-Sulami cepat memotong cakap penjual kain itu.

"Aku menangis apabila teringat, betapa amal ibadatku dinilai oleh Allah Taala pada hari Kiamat nanti. Selama ini aku berpuas hati dengan amal ibadatku, sebagaimana aku berpuas hati dengan hasil tenunanku ini. Allah Taala yang Maha Melihat dan Maha Mengetahui, sama ada yang nyata atau yang ghaib, yang lahir atau yang batin; sudah pastilah segala 'ujub atau cacat-cedera amal ibadatku kentara kepada-Nya. Bandingannya, cacat-cela kain ini kentara kepadamu yang tahu menilainya"

Dia tertunduk pula. Kesedihan masih tersisa di dalam dadanya. "Kerana kelalaianku, tidak pernah terfikir di benakku tentang ketidak-semprnaan amal ibadatku, kecuali setelah engkau menyatakan ketidak-sempurnaan kain ini. Sekarang aku takut amal ibadatku menjadi sia-sia saja, kerana selama ini rasa ujub, bangga dan rasa puas hati yang telah bersarang di dalam kalbuku

terhadap amal ibadatku. Aku bimbang, amal ibadatku rendah mutunya, sama dengan kerendahan mutu kain ini. Itulah yang menyebabkan aku bersedih dan ...."

Kepalanya tertunduk pula, menahan serangan kesedihan yang kembali memburaikan tangisannya.

Jadi saudara-saudara dan saudari-saudari ku, marilah kita menambahkan amal ibadah kita padaNya, beramal-lah keranaNYA.... inshaAllah, saat kita bertemu Allah, kita akan dapat melihat senyuman dari Allah!

~ perjalanan masih jauh, perjuangan belum selesai !

Wallahu a'lam

NUKILAN : Khairul Abidin dari https://www.facebook.com/groups/194648357216808/doc/291679220847054/

Guru saya kata "Kalau sembahyang tak seberapa, khusyuk tah ke mana, nak cepat siap, Puasa setakat tak makan minum je tapi mulut duk mengumpat, buka puasa makan sampai tak larat, zakat setakat bayar fitrah je, duit banyak habis ke tempat tak perlu, buat rumah besar, tukar kereta, tapi tak simpan nak ke haji pun, aurat sambil lewa, tido banyak, tiap hari layan drama TV, tak sumbang apa-apa untuk Islam ..... lepas tu perasan masuk syurga dengan mudah sebab Islam? tak sedar diri langsung!"

08 September 2011

MAKAN MAKAN MAKAN SAMPAI SIHAT

gambar diambil dari fachriansah.wordpress.com

Islam yang dikurniakan oleh Allah s.w.t kepada umat manusia melalui tubuh Baginda Nabi Muhammad s.a.w dengan perantaraan Jibril adalah panduan hidup yang lengkap, universal dan sesuai untuk diamalkan sepanjang masa dan di segenap tempat.

Ini antara sebahagian kecil amalan makan yang baik dan sebahagian manfaat terhadap kesihatan.

1. Minum air kosong sebagai sarapan pertama

Baginda Nabi s.a.w mengamalkan minum air kosong yang disejukkan semalaman (dimasak sebelum tidur) sebagai sarapan pertama Baginda. Kita juga diperintahkan untuk bersahur sekurang-kurangnya dengan secawan air kosong.

Dengan mengamalkan minum air kosong sebagai sarapan pertama ini, insyaAllah perut dan usus akan dicuci. Ini akan memudahkan proses pembuangan pada waktu pagi. Ini pasti memudahkan kerana tidak perlu lagi membuang pada waktu lain. Dan ini akan membantu mengeluarkan toksid dari perut dan usus yang terhasil akibat perapan makanan dan sisanya yang lama di dalam sistem pencernaan kita.

Yang terbaik minum air kosong ini adalah ketika bangun dari tidur sebelum berkumur dan mengosok gigi. Air liur bukanlah najis, malahan ia dapat membantu mempercepatkan pencernaan dan proses pembuangan tinja. Tapi pastikan anda menggosok gigi atau bersugi sebelum tidur!

Minumlah seperti Baginda s.a.w, dengan tiga nafas, untuk membolehkan udara bergerak dengan sempurna tanpa tersekat atau ditekan oleh air yang diminum.

2. Makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang.

Rasa lapar adalah tanda tubuh memerlukan tenaga tambahan. Tanpa rasa lapar, maknanya tubuh masih mempunyai sumber tenaga yang mencukupi.

Oleh kerana manusia itu makhluk bumi yang terdiri dari beberapa unsur, maka kita diingatkan bahawa perut itu perlu diisi secara maksimum hanyalah dengan 1/3 makanan, 1/3 air dan 1/3 udara. Dengan rasa kenyang atau terlalu kenyang, itu adalah tanda terlalu banyak makanan yang dimasukkan ke dalam perut dan secara langsung bahagian untuk air dan udara telah terisi dengan makanan sebahagiannya.

Baginda juga tidak mencampurkan makanan-makanan tertentu. Melazimi makan pada waktu tertentu akan menyebabkan rasa lapar pada waktu berkenaan jika tidak makan.

3. Mengunyah perlahan-lahan

Rasulullah s.a.w mengunyah makanan secara perlahan-lahan dengan bilangan yang banyak. Walaupun ada segelintir orang berandaian ini lantaran jenis, keadaan dan kemudahan makanan pada zaman Baginda s.a.w (memakan banyak daging ternakan dengan kemudahan memasak yang terhad (banyaknya bakar dan panggang?) dan roti tidaklah selembut yang ada masa ini).

Segelintir orang pula mengatakan ada hadis tentang saranan mengunyah makanan sehingga 40 kali. Namun saya gagal menemui hadis ini melainkan dakwaan bahawa ia adalah hadis. (Mungkinkah ini kerana ada sahabat yang menghitung bilangan kunyahan Baginda, menyebutkannya sehingga ada yang beranggapan ia adalah hadis?)

Amalan ini dapat mempengaruhi bentuk tubuh badan orang yang mengamalkannya. Orang itu akan lebih cepat merasa kenyang, merendahkan pengumpulan kalori, lebih mencergaskan tubuh dan membentuk tubuh lebih cantik.

Air liur (enzim ptialin @ enzim amilase) adalah bahan pencernaan pertama untuk makanan yang dimasukkan ke dalam mulut. Dengan mengunyah secukupnya, makanan yang diambil akan hancur sepenuhnya dan enzim pencernaan ini akan mampu meresapi makanan yang dimakan sepenuhnya. Tanpa kunyahan yang mencukupi, makanan tidak cukup hancur untuk diresapi enzim ini dan ingatlah bahawa perut kita tidak mempunyai gigi untuk diberikan tugas berat melebihi kemampuannya. Dalam tempoh kunyahan ini, karbohidrat dalam makanan yang diambil telahpun mula dipecahkan.

Perut mengandungi pH2 yang amat berasid yang mampu membunuh bakteria yang terdapat dalam makanan yang diambil dan menghentikan fungsi enzimm amilase

Dalam satu kajian yang dilakukan, mengunyah makanan 40 kali, membuat responden menghasilkan kalori 12% lebih rendah dari makanan yang diambil. Aktiviti mengunyah yang lebih lama ini juga membuat kadar ghrelin menurun, hormon yang meransang nafsu makan. Akibatnya orang itu akan lebih cepat rasa kenyang, lalu menurunkan jumlah makanan yang diambil.

4. Makan tidak bersulam air

Makan bersulamkan air juga tidak digalakkan. Ini kerana air yang diminum ketika makan hanyalah akan mencairkan air liur sehingga kesannya ke atas makanan yang dikunyah menjadi lemah. Melazimi minum ketika makan juga akan mendatangkan sifat gelojoh untuk menelan tanpa kunyahan yang mencukupi dan boleh meningkatkan kemungkinan tercekik jika makan tanpa bersulam minum.

Yang terbaik adalah minum setengah jam sebelum atau selepas makan. Namun ini pasti agak sukar jika makan di kedai makan. Pasti pelik jika menempah makanan tanpa air. Kita juga tidak mempunyai masa mencukupi untuk senggang sebelum minun di kedai makan lazimnya.

5. Meminimumkan kuah dalam makanan

Sama seperti makan bersulam air, Baginda Nabi s.a.w tidak gemar makanan berkuah banyak. Baginda berkuah atau mencicah secara minimum. Seperti di atas, kuah yang banyak akan mencairkan air liur dan mengurangkan kesannya terhadap proses pencernaan terhadap makanan pejal yang diambil.

6. Mulakan makan dengan buah

Rasulullah gemar memulakan makan dengan buah. Bukan seperti yang diajar oleh Barat, makan buah sebagai pencuci mulut.

Dalam keadaan biasa, jumlah air liur dalam mulut kita adalah sedikit dan akan bertambah apabila makanan dimasukkan ke dalam mulut. Mulut kita tidaklah serta-merta mengeluarkan air liur yang banyak apabila suapan pertama dilakukan. Ia mengambil masa untuk menghasilkan air liur yang mencukupi. Dengan mengambil buah yang mudah dihadamkan sebagai pembuka acara makan yang dilakukan, ia akan memberikan masa yang mencukupi untuk mulut menghasilkan air liur yang secukupnya sebelum makanan pejal lain seperti daging atau roti dimakan.

7. Mencecah garam

Di dalam kitab Ihya Ulumiddin, Imam Al-Ghazali menyarankan mencecah hujung jari dengan garam dan diletakkan di hujung lidah sebelum mula makan. Ini tujuannya adalah untuk membantu mulut merembeskan air liur yang mencukupi kerana rasa masin itu, sebelum makanan pejal mula dimakan. Imam Al-Ghazali tidak menyebutkan amalan ini sebagai sunah.

8. Makan menggunakan tangan dan menjilat jari

Adalah amalan Baginda s.a.w makan menggunakan tangan. Baginda menyarankan mengecilkan suapan dan menggunakan hanya tiga jari untuk mengambil makanan. Baginda juga menjilat jari setelah selesai makan.

Kajian yang dijalankan mendapati bahawa telapak tangan manusia mempunyai enzim pencernaan yang 10 kali ganda lebih kuat kesannya ke atas makanan yang diambil berbanding air liur.

9. Mulakan dengan basmallah, doa makan dan sudahi dengan lafaz ‘Alhamdulillah’

Walau apapun jenis enzim, teori, andaian, kajian, penemuan dan sebagainya tentang cara makan yang baik serta manfaatnya, namun hakikatnya makhluk tidak mampu memberikan kesan. Hanya Allah yang mampu memberikan bekas.

Maka bermohonlah dengan nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang kepada hadratNya jua, dengan penuh rasa kehambaan dan kebergantunga hanya padaNya, dan menzahir rasa syukur melalui lafaz kepadaNya. Mudah-mudahan ia menjadikan makanan itu sebagai rezeki yang baik lagi dirahmati.

Firman Allah s.w.t :

“Makan dan minumlah kamu, jangan melampaui batas.” (Surah Al-A’raf ayat 31)

Wallahualam.