Sepupuku seramai 3 orang yang merupakan anak Maktamku bersekolah di sebuah sekolah rendah jenis kebangsaan Cina di Selama Perak.
Sepupu-sepupuku kadangkala agak malas untuk menyiapkan berpuluh-puluh latihan harian yang menghilangkan masa bermain sebelah petang dan malam mereka.
Setelah puas berleter supaya mereka membuat latihan yang diberikan di sekolah, dan guru sendiri memaklumkan si anak kadangkala tidak siapkan latihan, maka pergilah Maktamku ke sekolah untuk berbincang cara menyelesaikan masalah tersebut. Malas buat latihan di rumah.
Setelah berbincang, maka guru mencadangkan untuk si guru melawat ke rumah bagi mengawasi sepupuku membuat latihan yang diberikan.
Maka bermula keesokan harinya, awal-awal lagi Maktamku mengingatkan anak-anaknya bahawa guru mereka akan datang ke rumah untuk melihat mereka menyapkan kerja rumah masing-masing. Maka risaulah para sepupuku.
Selama seminggu itu, si guru akan datang ke rumah Maktamku setiap petang mengawasi sepupuku menyiapkan latihan. Kesannya, setiap latihan yang dibawa balik dapat disiapkan sepenuhnya.
Begitulah cara guru berbangsa Cina mengajar anak muridnya berbangsa Melayu.
Sepupu-sepupuku kadangkala agak malas untuk menyiapkan berpuluh-puluh latihan harian yang menghilangkan masa bermain sebelah petang dan malam mereka.
Setelah puas berleter supaya mereka membuat latihan yang diberikan di sekolah, dan guru sendiri memaklumkan si anak kadangkala tidak siapkan latihan, maka pergilah Maktamku ke sekolah untuk berbincang cara menyelesaikan masalah tersebut. Malas buat latihan di rumah.
Setelah berbincang, maka guru mencadangkan untuk si guru melawat ke rumah bagi mengawasi sepupuku membuat latihan yang diberikan.
Maka bermula keesokan harinya, awal-awal lagi Maktamku mengingatkan anak-anaknya bahawa guru mereka akan datang ke rumah untuk melihat mereka menyapkan kerja rumah masing-masing. Maka risaulah para sepupuku.
Selama seminggu itu, si guru akan datang ke rumah Maktamku setiap petang mengawasi sepupuku menyiapkan latihan. Kesannya, setiap latihan yang dibawa balik dapat disiapkan sepenuhnya.
Begitulah cara guru berbangsa Cina mengajar anak muridnya berbangsa Melayu.
.
.
p/s : bagaimana kesunguhan kita membantu anak murid sebangsa kita yang malas dan lambat? bersediakah kita membantu di luar waktu kerja hingga ke rumah?
atau kita kata "lantak kau la kalau malas nak belajar"